04 augusti 2007

Alsace-bilder

Här kommer bilder från andra dagen i Alsace, då vi åkte runt och kikade på andra charmiga små byar i området kring Ribeauvillé,där vi bodde. De vackra blomsterprydda korsvirkeshusen stod som spön i backen i alla byar, det ena huset sötare än det andra så jag fotade så kameran glödde :)

Som här på en liten gata i Eguisheim.

Och några andra hus i samma by, de ser nästan ut som leksakshus tycker jag.

En annan by vi besökte var Riquewihr, som lär vara en av Frankrikes största turistmagneter. Mycket turister var det där också, men väldigt charmigt och pittoreskt.

I Riquewihr hittade jag också vinproducenten Dopff & Irion, vars vin jag gillar. Så naturligtvis passade vi på att provsmaka diverse goda drycker där hos dem och när vi gick därifrån hade vi visst en varsin kartong med vin under armen...

Ännu ett sött hus som jag bara var tvungen att fotografera...

Mellan byarna körde vi på de små vägarna som kantades av vinodlingar.

Till slut kan det dock bli för mycket av det goda och vi orkade inte med fler korsvirkeshus och åkte till en borg istället, Haut Koenigsbourg. Borgen syns på berget i bakgrunden, den syns kanske lite bättre om ni klickar på bilden för att förstora den.

Det var extremt mycket turister där och jag vet inte om jag kan rekommendera nån att åka dit mitt under högsäsong, för först satt man i kö i bilen för att komma fram och sen försöka hitta en ledig parkering, sen var det kö för att köpa entrébiljett och så kö för att komma in och slutligen kö för att gå runt där inne. Sen var det bara delar som var originalborgen, för i början av 1900-talet restaurerades den och byggdes upp på de ursprungliga ruinerna, och det ger inte riktigt samma känsla.

Men utsikten var enorm därifrån och klara dagar ska man kunna se ända till alperna. Då vi var där var det dock lite disigt i horisonten, men utsikten dög fint ändå.

Vackra gröna skogklädda berg (och förmodligen en och annan vinranka), så långt ögat kan nå.

Storken är en symbol för Alsace har jag lärt mig och i tillbaka i Ribeauvillé igen förevigade jag familjen Stork som bodde på ett av hustaken. Som mest såg jag tre storkar som verkade bo på detta tak.

En lite närmare titt på två av storkarna.

Ja, det var mina bilder av Alsace, och det jag hann med att se under våra två dagar i området gillade jag verkligen - regionen är definitivt värd ett besök!

Inga kommentarer: