16 september 2007

Risotto & Riesling

Det var länge sen jag lade ner nån större omsorg på att laga mat nu, så när jag äntligen gjorde det igår fick det bli förevigat på bild. Det jag bjöd på var en riktig favoriträtt - risotto!

Krämig svamprisotto med goda tillbehör
vitlöks- & chilifrästa räkor och mitt favoritgröna,
lättkokt grön sparris med olivolja, salt och parmesan.

Till detta en flaska Riesling från Dopff & Irion,
köpt på plats i deras vinkällare i Riquewihr i somras.

Update: Haydee undrade i en kommentar hur jag lagar min risotto, så här kommer svaret.
Först kokar jag upp en buljong med smak som passar den risotto jag ska laga. Igår använde jag både svampbuljong och även lite hummerfond eftersom det var räkor till. Se till att buljongen har mycket smak, för det är den som ger risotton smak sen.

Sen fräste jag lök i olja och smör i en djup panna och tillsatte det okokta avorioriset (som man gör risotto på). Riset får fräsa en liten stund så att det blir lite blankt och oljigt och sen hällde jag över vitt vin och lät det fräsa ytterligare en stund.

Så är det dags för buljongen och den tillsätter man till riset i pannan lite i taget, kanske 1-2 dl, och låter riset sakta koka sig färdigt. Fyll hela tiden på buljong och rör om så att det inte kokar torrt. Det är här du kokar in smaken i risotton.

När riset var kokt rörde jag igår ned smörstekta champinjoner i risotton, och avslutningsvis kommer det som krämar till risotton: rikligt med riven parmesan och en stor klick smör!

Sen är det bara att servera risotton med valfria tillbehör.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, Helena! Elakt att visa sådana där bilder! :D

Men hur lyckas du med risotton? Hur gör du?

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Haydee: Inte är jag elak, jag är bara givmild som delar med mig av det goda :)

Angående hur jag gör min risotto, så lägger jag till det i inlägget, det blir mer lättläst då tror jag.

Anonym sa...

Åh vad duktig du är! Jag har aldrig lagat risotto. Men jag har ju ätit det hos dej o det var väldigt gott!

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Mamma: Ja, visst är det gott! Men nu vet du ju hur du gör, så det är bara att prova att laga till det :)