11 maj 2008

I flygande fläng

I helgen har det varit högsommarvärme (nästan 30 grader!), så vi åkte till landet igen. Och vi har sett djur av alla möjliga slag - fågel, älg, räv, orm, groda och spindel. Inga särskilt gosvänliga djur med andra ord, men några av dem lyckades jag fånga på bild.

IMG_4421_mås1

Här kommer en serie bilder på ett av djuren - en mås som jag plåtade när vi var ute med båten. Kanske inga fotografiska mästerverk och ingen perfekt skärpa, men jag tycker jag får godkänt ändå med tanke på att jag satt i en guppande båt som Mattias körde i flygande fläng efter måsen så att jag skulle hinna plåta :)

IMG_4423_mås4

IMG_4424_mås2

IMG_4428_mås3

Andra som bloggat om: ,

11 kommentarer:

Della sa...

Jag tycker bilderna blev kanonfina! Inte lätt att få en flygande mås så skarp. Vad har du för objektiv?

Nässelblom och choklad sa...

Klart godkända! Bilderna är vackra och ger en sådan härlig känsla av sommar och frihet. Det är verkligen svårt att hinna fånga en flygande fågel med skärpa, dessutom i en guppande båt.

stromsjo sa...

Håller med, klart godkända. #2 påminner mig om en incident i Porjus för en massa år se'n när ett par svalor försökte jaga bort mig från järnvägsstationen. De hade ju bo där. Rätt häftig liten fågel, den gjorde upprepade störtdykningar mot mig! :)

Ninni sa...

Absolut godkänt!:) Visst drömmer man om att ligga på bryggan och se måsarna flyga omkring i det blå. På vårt lantställe brukar vi alltid ha en familj som bygger bo i en tall nere vid stranden, till allas förtvivlan. Måsarna blir störda av oss och vi kan knappt komma ner till bryggan utan att bli attackerade. Detta pågår till strax efter midsommar då ungarna är stora nog att flytta ner till vattnet. Då blir det lugnt för vår del...

Anonym sa...

Jättefräna bilder på måsen!

photoimagine sa...

Absolut fina bilder på måsen. Blå himmel och känsla av frihet.

Ha det gott!
/Imagine

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Della: Jag har ett vidvinkelzoom, Sigma 18-200 mm. Ett bra allroundobjektiv som du både kan ta närbilder med och hyfsad zoomning. Perfekt om du vill ha ETT objektiv, och inte behöva hålla på att byta när du växlar mellan närbilder och zoom.

>>Nässelblom: Tack! Nä, det guppade rejält, så jag brände av ett antal bilder med kort slutartid och några blev hyfsade :)

>>Per: Ja, de kan vara rätt aggressiva fåglarna när de känner att deras bon och små barn är hotade...

>>Ninni: Tack för godkännandet! :) Det kan ju vara ett gissel det där med fåglar som vaktar sitt bo, men samtidigt kan man ju inte bli arg heller för de försvarar ju bara sig och de sina. Och vilken förälder vakar inte över sina barn..?

>>Mamma: Tack för det! :)

>>Imagine: Roligt att du godkänner bilderna! =) Har för mig att jag beundrat några måsbilder hos dig förut :)

Anonym sa...

Underbara bilder! De ger en riktig känsla av frihet...

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Zoey: Ja, tänk vilken frihetskänsla att kunna flyga sådär, högt ovan marken...

Susanne sa...

Jisses vad fina foton - igen!
Gillar speciellt det upp- och nervända u:et på tredje fotot.

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

>>Susanne: Tack ska du ha! :)