20 juni 2010

En helt vanlig dag i Stockholm. Eller kanske inte.

Det kändes dumt att sitta hemma och titta på spektaklet på teven när det vankades kronprinsessbröllop i stan, så vi förenade oss med de hundratusentals andra människorna på Stockholms gator igår, den 19 juni 2010.

När Victoria och Daniel sa ja till varandra stod vi framför en gigantisk storbildsskärm vid Operan och blev tårögda som alla andra som stod där och jublade när brudparets respektive JA ekade ut genom högtalarna. Det kändes i hjärtat och jag blev mer rörd än jag hade trott.

Glada och snälla poliser fanns det gott om på gatorna och Ellie tyckte det var spännande med de ridande poliserna och parkerade vagnen brevid de stora hästarna. Hon blev uttittad av en av hästarna som ni ser på bilderna, han verkade undra vad det var för litet kryp som satt där och tittade.

Vi traskade runt på gatorna och tittade på alla människor. På den större bilden här ovanför är det en polishelikopter som drar intresset till sig. Sen fick vi en lysande idé och tänkte ställa oss på en av broarna som går över Hamngatan för att se bra, för där var det inga människor alls. För bra för att vara sant tänkte vi och mycket riktigt var det så. Broarna var så klart avspärrade och vi fick vända om. Endast ackrediterade fotografer fick stå där. Jag hörde inte till dem...

Sen stod vi där vid Sveavägen och försökte titta mellan alla huvuden framför oss och se när kortegen med de nygifta skulle komma. Plötsligt ser jag några plymbeklädda ryttare komma där borta. Fram med kameran, men jag ser ingenting för alla skallar som är i vägen! Så det var bara att hålla upp kameran i luften och trycka och hoppas att jag skulle lyckas fånga brudparet på bild. Det gick sådär... Och så fort de åkte förbi! Men på den högra bilden ovan kan man i alla fall se kortegen och brudparets vagn. Om man tittar noga.

Den allra sista bilden jag brände av var den enda där man faktiskt såg brudparet lite bättre. I alla fall deras bakhuvuden :) Men visst ser ni väl Daniel där i vagnen och så Victoria med kronan? Men någon hovfotograf kan jag nog inte kalla mig. Kanske hov som i hästhov möjligtvis.

Men det var ändå en upplevelse att vara där och jag är glad att vi fick vara med på ett litet hörn i alla fall den dag Victoria fick sin prins!

Andra om , , ,


Follow Bildbloggerian

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hov eller hov, haha kul där! Själva var vi inte inne i vimlet och blir glad att få vara med så här!

Tack för titten och var glad för den glimt du fick på bild :)

Livet på Citronodlingen sa...

Under dom förhållandena gick det ju hyfsat bra ändå tycker jag :o)

Rajson sa...

Kul med reportage från verkligheten. En annan satt där i soffan med min brutna tå. Skulle ha spelat golf men det var rätt OK och njuta av det gulliga paret!
Oj,vad Ellie växer!

Bo sa...

Kan tänka mig att det var kul att vara där, och som fotointresserad så fanns där säkert en hel del intressanta objektiv att fota.